Mitologia nordycka - Neil Gaiman


Thor i Loki to postacie znane ze świata Avengers. Może dlatego moi chłopcy tak chętnie zasiedli do wysłuchania lektury, która - de facto - przeznaczona była dla dorosłych. Tak, to ich ojciec dostał w prezencie tego audiobooka i słuchał go w swoim aucie. Chłopcy w trakcie jednej z przejażdżek usłyszeli fragment i tak im się spodobał, że tata musiał zacząć lekturę od nowa. Nie to, żeby narzekał. Tekst jest bowiem tak wciągający, że ponowna lektura nie nuży. Wręcz przeciwnie - dzięki niej zwracamy uwagę na detale, które umknęły nam przy pierwszym słuchaniu. Skąd wiem? Sama miałam okazję wysłuchać tego audiobooka już trzykrotnie, bo chłopcy wracają do niego przy każdej dłuższej wyprawie. 

Neil Gaiman to autor, który był nam - dorosłym - znany za sprawą "Amerykańskich Bogów". I to w czasach, gdy o przeniesieniu tego tytułu na ekrany telewizorów jeszcze nikt nie myślał. Dziś 1 sezon serialu (a już wkrótce premierowe odcinki 2 sezonu) można obejrzeć za pośrednictwem Amazon Prime Video. Telewizyjna sława nadała twórczości Gaimana nowego życia. Na polskim rynku nakładem Wydawnictwa Mag pojawiła się cała seria jego książek w eleganckiej, mrocznej oprawie. Nie mogłam się im oprzeć! W prezencie dla męża wybrałam od razu kilka pozycji - jedne w wersji książkowej, inne - w postaci audiobooków, bo mój małżonek dużo czasu spędza w drodze. 

"Mitologia nordycka" trafiła do nas w wersji audio. O ile opisy pozostałych kupowanych książek dokładnie przeczytałam, to w przypadku tego tytułu pokierowałam się intuicją i skojarzeniem. Co najśmieszniejsze, do głowy mi nawet nie przyszło, że "Mitologia..." to mitologia. Spis mitów. Kupiłam tego audiobooka z pełnym przekonaniem, że sięgam po powieść pokroju "Amerykańskich Bogów"! Wyobraźcie sobie, jak wielkie było moje zdziwienie, gdy wsiadając do auta, usłyszałam jej fragment. "Przepraszam!" - powiedziałam do męża, bo bałam się, że nie trafiłam w jego gust, a on uśmiechnął się szeroko i odpowiedział: "Za co? Lepiej posłuchaj..." Słuchałam więc ja, słuchały też siedzące na tylnych siedzeniach dzieci. I wszyscy byliśmy zauroczeni!

Są autorzy, którzy sprawdzają się w różnych gatunkach. Gaiman z pewnością do takich należy. Opracowana przez niego mitologia wciąga, jak najlepszy kryminał. To nie nudna snuta strona po stronie legenda, lecz dynamiczna i dowcipna powieść. Z żywymi dialogami, przewrotnymi zwrotami akcji i dobrze odmalowanymi bohaterami (rzekłabym - takimi z krwi i kości, ale w przypadku mitów bywa, że zamiast kości miewają łuski i ości, jak zamieniony w rybę Loki). Poszczególne historie zostały ułożone chronologicznie - od początku świata, aż po jego koniec (Ragnarök). Dzięki temu początkujący w temacie czytelnik nie pogubi się w tej obcobrzmiącej książkowej rzeczywistości. Tak, Gaiman doskonale oswaja nas z tym zimnym, nordyckim światem. Nadaje mu barw. Ożywia. Smuci, bawi, wzrusza. Odtwarza postacie już znane, ale nadaje im swój styl. Jego bohaterów - mimo wad, czy ewidentnie czarnych charakterów - nie sposób nie kochać. Ironicznych, złośliwych, charakternych. Czasem bardziej ludzkich, niż boskich, a przez to też bardziej nam bliskich.

Kochani, tę książkę naprawdę warto zgłębić. Niezależnie czy ma się 10, 20, czy 50 lat. Nie, nie tylko dlatego, by sięgnąć do korzeni europejskiej cywilizacji, poznać je, zobaczyć jak poszczególne mitologie się przenikały, ale przede wszystkim by wysłuchać wspaniałych, fantastycznych opowieści o bogach, olbrzymach i światach innych, niż ten, który znamy.

  Mitologia nordycka.
Audiobook
Wydawnictwo: MAG
Tekst: Neil Gaiman
Czyta: Zbigniew Zamachowski
Czas trwania: 7 godz. 15 min.
Wiek: 10+

Komentarze

Popularne posty