Dziennik: Zagadkowa podróż - Michał Gołębiowski, Wojciech Grajkowski


Witajcie w epoce koronawirusa! Myślałam, że mój blog umiera śmiercią naturalną. Chłopcy dorastają, czytają sami, a mi coraz trudniej pisać o książkach dla dzieci, bo w wolnym czasie wolę czytać te dla dorosłych. Ostatnie tygodnie jednak nieco odmieniły nasz świat. Znów znalazł się czas na wspólne poszukiwania książek i ich czytanie. Ba, znalazłam nawet chwilę na podzielenie się z Wami naszymi spostrzeżeniami. Jesteście ciekawi? Na początek mam dla Was "Dziennik: Zagadkowa podróż." Michała Gołębiowskiego i Wojciecha Grajkowskiego z ilustracjami Tomka Domańskiego. 


Szukałam książki dla Młodszego. Bo go trudno zadowolić. Ma swoich ulubionych autorów, serie, a gdy doczytuje je do końca - ciężko znaleźć mu coś nowego. Szperam, szukam, czasem się udaje, a czasem nie. Tym razem nie obeszło się bez drobnych trudności, ale po wspólnym przeczytaniu pierwszego rozdziału poszło już łatwo. 

"Dziennik: Zagadkowa podróż" to książka detektywistyczna. Jej bohaterami są Karolina i Kazik. Rodzeństwo, które w trakcie wakacji wyrusza w nietypową podróż po świecie. Podróż w poszukiwaniu Zagadroida - robota, specjalizującego się w wymyślaniu zagadek. Na szczęście złodziej, który go porwał, zapomniał zabrać ze sobą terminal. To właśnie na nim wyświetlają się współrzędne robota oraz tworzone przez niego łamigłówki. Dzieciaki muszą rozwiązać każdą z nich, by otrzymać kolejne wskazówki, a czytelnik może im w tym pomagać. 

Uwaga, młody czytelniku! Nie zrażaj się, gdy danej zagadki nie uda Ci się rozwiązać. Za pomocą specjalnego, dołączonego do książki dekodera możesz odczytać podpowiedź do każdego z zadań (a jest ich wszystkich aż 40). Jeśli i wtedy nie uda Ci się rozszyfrować zagadki, możesz śmiało czytać dalej. Na końcu rozdziału znajdziesz rozwiązanie każdej z łamigłówek. Nie zaglądaj tam jednak zbyt wcześnie, żeby nie popsuć zabawy. Jeśli uważasz, że znasz rozwiązanie, sprawdź je na końcu książki - znów za pomocą dekodera. Dzięki temu przekonasz się, czy poprawnie myślisz, a jednocześnie przez przypadek nie poznasz rozwiązań kolejnych zadań.  

Dlaczego spodobała nam się ta lektura? 

1. Bo lubimy książki detektywistyczne - słabość, która pozostała nam od czasów Lassego i Mai. 

2. Bo dzieciaki - szczególnie teraz, gdy mają nadmiar wolnego czasu - mogą się zająć czymś przyjemnym i pożytecznym zarazem.

3. Bo przedstawione w książce zadania pozwalają ćwiczyć szare komórki w wielu płaszczyznach - matematyka, logika, szyfrowanie, wyobraźnia, spostrzegawczość.

4. Bo z bohaterami podróżujemy po świecie - ucząc się geografii, poznając ciekawe zakątki i charakterystyczne dla danych miejsc elementy. Osobiście jesteśmy miłośnikami podróży, więc ten temat jest nam szczególnie bliski. Chłopcy chętnie poznają nowe miejsca, a jeszcze chętniej zaglądają w te, w których sami już byli.

Jakie mamy zastrzeżenia?

1. W książce brakuje konsekwencji czasowych. Główni bohaterowie, będąc w Rotterdamie, dostają informację o tym, że Zagadroid trafił do Wenecji. Ruszają tam nie samolotem, lecz statkiem. Taka podróż trwa kilka dni, o czym mówią sami bohaterowie. Kiedy docierają do Wenecji i odczytują zagadkę, okazuje się, że dotyczy ona przyjęcia urodzinowego. Robot wymyślił łamigłówkę, kiedy dotarł w to miejsce, dzieci rozwiązywały ją prawie tydzień później. Mój syn zapytał zdziwiony: "Mamo, to to przyjęcie trwało tyle dni?" Umówmy się, książka adresowana jest do dzieci, które wiedzą czym są konsekwencje czasowe. Ich lekceważenie wydaje się bezsensowne. 

2. Niektóre zagadki potrafią sprawić trudności. Nad zagadką nr 2 siedzieliśmy całą rodziną i nikt z nas, mimo podpowiedzi, nie wpadł na jej rozwiązanie. To był ten moment, który zniechęcił moje dziecko do dalszej lektury. Dopiero, gdy razem usiedliśmy do tego wyzwania i Młodszy zrozumiał, że nawet nie rozwiązawszy zadania można czytać dalej, przekonał się do dalszej lektury.

Mimo drobnych zastrzeżeń, polubiliśmy tę książkę. Zagadki rozwiązuje Młodszy, później pokazuje je reszcie rodziny. Dumny, bo zwykle zna już rozwiązanie ;) 







Dziennik: Zagadkowa podróż.
Wydawnictwo: Foxgames
Tekst: Michał Gołębiowski, Wojciech Grajkowski
Oprawa miękka
Strony: 144
Wiek: 8+

Komentarze

  1. Według mnie - najlepszą wróżką w Polsce jest Alicja
    wróżbę online można zamówić szybko i bezpiecznie. na stronie wróżka online Wróżbę otrzymujemy do 60 - 90 minut na email. Wykonuje, również oczyszczanie energetyczne i rytuały miłosne na naprawę związku lub powrót osoby na której nam zależy. Ja zawsze zamawiam na stronie http://wrozkaalicja.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam sfrustrowana i zdruzgotana, gdy mój mąż zażądał rozwodu. Potem skontaktowałam się z Dr DAWN, po tym jak zobaczyłam wiele świadectw o tym, jak Dr DAWN pomógł tak wielu ludziom przywrócić pokój w ich małżeństwach i związkach,
    Zobaczyłam też jak leczył różne choroby i pomagał niewielu osobom w leczeniu niepłodności i postanowiłam się do niego zwrócić o pomoc,
    Obiecał pomóc, kiedy po tym, jak mu wszystko wytłumaczyłem, zapewniłem wszystko, o co prosił, a on zrobił swoje, teraz mój mąż bardzo mnie kocha i traktuje troskliwie. Mój dom jest taki spokojny i pełen szczęścia, a wszystko dzięki Dr DAWN,

    Skontaktuj się z nim, jeśli masz obecnie jakiś problem. To WhatsApp: +2349046229159
    E-mail: dawnacuna314@gmail.com

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Znasz tę książkę? Lubisz ją? A może z jakichś względów Ci się nie spodobała? Podziel się ze mną swoją opinią, zostaw ślad. Niech wiem, że czytasz, że wracasz, że to co robię ma sens :)

Popularne posty